De WHO heeft heel wat losgemaakt met haar conclusie dat het eten van bewerkt vlees ongezond is omdat hierdoor het risico om darmkanker te krijgen toeneemt. Veel mensen doen het rapport van de WHO over bewerkt vlees af als het zoveelste onderzoek dat aantoont dat iets slecht is voor de gezondheid. Als je al die onderzoeken bij elkaar optelt kun je niets meer eten. Als je maar matig en gevarieerd eet is er niets aan de hand, zo luidt de redenatie. Dit zal best zo zijn en het zal allemaal misschien niet zo’n vaart lopen, maar als je gewend bent om dagelijks behoorlijke porties bewerkt vlees te eten is het misschien toch verstandig om een deel van het bewerkte vlees te verruilen voor onbewerkt vlees.

Wil je onbewerkt vlees kopen? Hieronder vind je een overzicht van zowel bewerkt als onbewerkt vlees.

Bewerkt vlees / onbewerkt vlees

Bewerkt vleesOnbewerkt vlees
(Knak)worstjes
Hotdogs
Ingeblikt vlees
Bacon
Ham (soorten)
Leverkaas
Spek
Slavinken
Salami
Chorizo
Pepperoni
Rookworst
Boterhamworst
Filet Americain
Rosbief
Biefstuk
Kalfsvlees
Paardenvlees
Lamsvlees
Rauwe ham
Kip(filet)
Kalkoen
Varkenshaas
Tartaar
Hamburger

Let op: gehakt, filet Americain, hamburgers of een tartaartje kúnnen zowel bewerkt als onbewerkt zijn. uit het overzicht van de ingrediënten op de verpakking kun je afleiden of het vlees bewerkt is.

Overigens is ook rood vlees mogelijk kankerverwekkend, maar hiervoor zijn niet zulke duidelijke bewijzen als voor bewerkt vlees.

Bewerkt vlees kankerMocht je je afvragen of biologisch vlees wel “veilig” is, dan is het antwoord nee. Biologisch vlees wordt net als niet-biologisch vlees bewerkt dus je kunt het beste ook biologisch onbewerkt vlees kopen.

Het is al langer bekend dat veel vlees eten niet goed is voor de gezondheid. Vlees bevat van nature verzadigde vetten en die zijn niet gezond. Ook is er vaak veel zout aan vlees toegevoegd, wat dan weer slecht is voor je bloeddruk. Dus is het naast het verruilen van bewerkt vlees voor onbewerkt vlees niet onverstandig om de totale vleesconsumptie te verminderen.

Tip: eet vaker kip of kalkoen, (wilde) zalm of een (biologisch) eitje.

 

 

Disclaimer

Wij besteden de uiterste zorg aan de betrouwbaarheid en actualiteit van de gegevens op deze website. Desondanks kunnen onjuistheden en onvolledigheden voorkomen. Wij wijzen iedere vorm van aansprakelijkheid van de hand voor onvolkomenheden dan wel onjuistheden in de op of via deze site weergegeven informatie.